Close
Tämä sivu käyttää evästeitä. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.
Lisätietoja
OK

Tykkää ja kyttää

historia

Historia

Kolmatta kertaa järjestettävä Some Awards on vakiinnuttanut paikkansa somekansan ykkösjuhlana. Se ei ole vain tapahtuma, vaan ilmiö, joka kokoaa ympärilleen #suomisomen kirkkaimmat tähdet ja tekijät.

Some Awards järjestettiin ensimmäisen kerran kesäkuussa 2013 Helsingin Bio Rexissä. Ennen juhlaa järjestetyn lyhyen seminaarin isännöi Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä ja juhlaa houstasi Duudsoni-Jukka Hildén. Palkintoja jaettiin muun muassa Arman Alizadille, Jasper Pääkköselle ja lohille, Ravintolapäivälle ja pääpalkinnon voitti pienen keskostytön ympärille syntynyt 875 grammaa -ilmiö. Juhlayleisössä juhlivat Youtube-tähdet Soikkuu, Herbalisti ja Justimusfilms ja yhtälailla perinteiset Suomen poliisi ja kirkon väki.

Seuraavan kerran Some Awards järjestettiin marraskuussa 2014, jälleen Bio Rexissä. Syksyllä järjestettiin myös sosiaalisen liiketoiminnan seminaarisarja, joka keräsi salin joka kerta täyteen alan ammattilaisia. Juhlaa edelsi maailmankuulun australialaisen somekouluttaja Jeff Bullasin esiintyminen.

Vuoden 2014 palkintogaalan juonsi Jaakko Saariluoma. Palkintoja voittivat muun muassa Musta Barbaari, hullu kyläkauppias Sampo Kaulanen, pääministeri Alexander Stubb sekä omaperäisestä Twitter-asiakaspalvelustaan tutuksi tullut Helsingin kaupungin Rakennusvirasto.

Voittajat 2013

Someteko:
875 grammaa

Someteko: 875 grammaa

Keskosvauvan isän perustama FB-sivu, jonka kautta kerrottiin lapsen kehityksestä ja yhteisö valjastettiin tekemään hyvää.

Sometekijä:
Alexander Stubb

Sometekijä: Alexander Stubb

Huumorintajuista, iloista ja läsnä olevaa keskustelua somessa. Suomikuvan edistäjä.

Someviihdyttäjä:
Arman Alizad

Someviihdyttäjä: Arman Alizad

Rääväsuu, trolli, provokaattori ja poliittisesti epäkorrekti Arman herättää keskustelua.

Jaetuin some:
Jasper Pääkkönen ja #lohigate)

Jaetuin some: Jasper Pääkkönen ja #lohigate

Näyttelijä ja intohimoinen vapaa-ajan kalastaja Jasper Pääkkönen sai poliittisen järjestelmän sekaisin #lohigate:lla.

Pienempi kuin kolme <3
Seppo

Pienempi kuin kolme <3: Seppo

Someviihdyttäjä hauskuutta ja inspiroi ihmisiä sosiaalisessa mediassa positiivisuuden kautta.

Someyritys
Nettipoliisi

Someyritys: Nettipoliisi

Nettipoliisi on ollut mukana aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja toiminut ehkäisten rikollisuutta toimialueena koko Suomi.

Meemi:
Pirkka-trollit

Meemi: Pirkka-trollit

Tuotteestani lötyy Kalervo Kummola -tyyliset kuvamuokkaukset valtasivat Pirkan Facebook-sivun kulovalkean lailla.

#:
Pekka Haavisto

#: Pekka Haavisto

Presidentinvaalien aikana Haavistosta tuli sosiaalisen median ilmiö kannattajiensa avulla.

Sometapahtuma:
Ravintolapäivä

Sometapahtuma: Ravintolapäivä

Maailman maineeseen levinnyt Ravintolapäivä on todistanut somen voiman kerta toisensa jälkeen.

Voittajat 2014

Someviihdyttäjä:
Arman Alizad

Someviihdyttäjä: Arman Alizad

Arman on Suomen seuratuimpia henkilöitä Twitterissä. Hänellä on linjoja rikkova provosoivan rohkea ja mielipiteitä jakava tapa keskustella, joka herättää aktiivista keskustelua puolesta ja vastaan. Armanin yksi kantavista teemoist on: kaikelle voi ja pitää pystyä nauraa.

Someaktiivi:
Alexander Stubb

Someaktiivi: Alexander Stubb

Alex on Suomen seuratuin poliitikko. Hän viestii avoimesti omasta tekemisistään, twitter on hänen elämänsä matkablogi. Alex ei niinkään huutele mielipiteitään, enemmänkin haluaa synnyttää vapaamuotoista keskustelua poliittisista aiheista. Kritiikistä huolimatta Alex kertoo tarinaansa aktiivisesti.

Someyritys:
MTV

Someyritys: MTV

MTV on tullut myös ryminällä monilla TV-ohjelmilaan ja omalla sisällöllään sosiaaliseen mediaan kuluneen vuoden aikana. Niin televisiossa kuin uutisten taholla MTV on käyttänyt hyvin 2nd screeniä edukseen. Erityisesti viihdeohjelmien elinikää on onnistuttu pidentämään aktiivisella keskustelulla sosiaalisessa mediassa.

Yksittäinen sisältö:
Smoukahontas "What languages sound like?"

Yksittäinen sisältö: Smoukahontas "What languages sound like?"

Smoukahontas eli Sara Maria Forsberg nousi kuuluisuuteen videollaan, jossa hän imitoi eri kieliä ja aksentteja puhumalla täyttä siansaksaa. Video keräsi miljoonia katsojia ympäri maailman. Sara on solminut kansainvälisen levytyssopimuksen sekä esiintynyt Hollywood elokuvassa. Hän julkaisee edelleen videoita kanavallaan hyvällä menestyksellä.

Someyllättäjä:
Jounin kauppa

Someyllättäjä: Jounin kauppa

Jounin Kaupan some-menestyksen takana on Diilistäkin tuttu Sampo Kaulanen. Hän tuli kuuluisaksi "miljoonan tykkäyksen statuksellaan", jolla hän lupasi hakea yhden tykkääjän henkilökohtaisesti mistä tahansa ympäri palloa ja tuoda hänet kauppaansa ostoksille ilmaiseksi. Sampo jakaa tuotteitaan, keskustelee kaupan alasta ja toimii Jounin kaupan maskottina. Hän saavuttaa sajota tuhansia ihmisiä viikottain.

Someilmiö:
Musta Barbaari

Someilmiö: Musta Barbaari

Musta Barbaari eli James Nikander tuli kansan tietoisuuteen miljoonia katselukertoja keränneellä "salil eka salil vika" musiikkivideollaan. Hän on eritoten nuorison idoli ja hän käsittelee positiivisella ja lempeällä meiningillään ajankohtaisia raskaita aiheita, kuten rasismia tai julkista kiusaamista. Hän on myös viihdyttäjä ja menestynyt kehonrakentaja.

Sometapahtuma:
Tubecon

Sometapahtuma: Tubecon

Tubecon järjestettiin ensimmäistä kertaan tänä vuonna. Tapahtuma pidettiin Hartwall Areenalla, jonne tuli yli 4000 tuhatta osallistujaa eri puolilta Suomea. Tubeconissa ovat esillä Suomen vaikutusvaltaisimmat tubettajat/vloggaajat/youtube starat, jossa osallistujat pääsevät kuuntelemaan ja tapaamaan idoleitaan. Tapahtuma myös palkitsee tubettajat eri kategorioissaan.

TV-ohjelma:
Docventures

TV-ohjelma: Docventures

Docventures ensimmäinen kausi 2013 keräsi huomattavan määrän keskustelua sosiaalisessa mediassa. Koko ohjelma perustui siihen, että livelähetyksen aikana haluttiin keskustella dokumentista ja käsiteltävästä aiheesta. Alusta alkaen ohjelma nosti katsojien mielipiteitä ruutuun ja osallistui itsekin vahvasti keskusteluun sosiaalisessa mediassa ohjelman aikana ja jälkeen.

Julkisyhteisö:
Rakennusvirasto

Julkisyhteisö: Rakennusvirasto

Pienehköstä seuraajajoukostaan huolimatta Rakennusvirasto on osoittanut twitter-viestinnällään, että myös virasto voi luodan mielenkiintoista ja huomiota herättävää sisältöä. Heidän rohkea ja provosiva tyylinsä herättää keskustelua ja jakaa mielipiteitäkin. Lisäksi he ottavat humoristisesti kantaa ajankohtaisiin aiheisiin ja viihdyttävät seuraajiaan sisällöllä.

Erityismaininta:
Uusi lastensairaala

Erityismaininta: Uusi lastensairaala

Positiivisen ja rakentavan yhteiskunnallisen keskustelun herättäminen somessa.