Close
Tämä sivu käyttää evästeitä. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.
Lisätietoja
OK

Tykkää ja kyttää

Somestara Q&A: Kalenterikarju neuvoo yrityksiä heittäytymään Snapchatissä

Kuva: Miikka Pirinen

Mikko Toiviainen aka Kalenterikarju tunnetaan luultavasti parhaiten positiivisena ja viihdyttävänä snäppääjänä. Myös päivätyönään hän tekee viestintää ja yrityssomea kustannusosakeyhtiössä ja musiikkiyhtiössä.

1. Kuinka paljon snäppejäsi keskimäärin katsotaan?

“MyStoryssani on keskimäärin 2 500 – 3 000 katselua. Viime syksynä kun snäppäsin aktiivisesti 4 000 katselua taisi mennä melkein rikki, mutta sittemmin tahti on hidastunut, sillä työ, opiskelu ja muut somet vievät energiaa.”

2. Mitkä ovat 3 kiinnostavinta piirrettäsi?

“Olen todella nopea innostumaan asioista ja kun innostun saan paljon aikaan. Keksin uusia käyttötarkoituksia ja olen hyvä ideoimaan ja konseptoimaan. Viimeiseksi on mainittava mun vampyyrin kulmahampaat, sillä ne herättävät aina kysymyksiä. Hahahaha!”

3. Keitä kotimaisia sometähtiä itse seuraat ja miksi?

“Seuraan vähän kaikkia, koska haluan pysyä perässä siitä, mitä kiinnostavaa somekentällä tapahtuu. Snäpissä ja tubessa suosikkejani ovat Aleksanteri Hakaniemi @hakaniemi, Soikku @soikkuyo, Timo Wilderness @timowilderness ja Jaakko Keso @ugkeso. Tykkään myös paljon Tanjaasista @tanjaasi, Paju Purovuosta @pajupurovuo ja Eskomöröstä @eskomarko. Blogimaailmassa seuraan Also Sprach Jussia, RAW Designia ja Pupulandiaa. Tällä hetkellä Asennemedia tekee paljon kiinnostavia juttuja blogien kanssa ja tubepuolella arvostan Töttöröötä.”

4. Keitä ulkomaisia sometähtiä itse seuraat ja miksi?

“Jostain syystä ulkomaiset sometähdet eivät ole missään vaiheessa hirveästi kolahtaneet. Seurailen silloin tällöin ulkomaisia musiikki- ja kirjavloggaajia, mutta lähinnä varmaankin siksi, ettei kotimaisella puolella ole tekijöitä. Kun saisin jostain kameran ja leikkausohjelman, alkaisin tehdä itse. Pitänee ottaa tämän vuoden projektiksi!”

5. Mikä on erikoisin tapasi?

“Mulla on supertaipuisat korvanlehdet ja vääntelen niitä. Jos keskityn, saan korvat jäämään tiettyyn asentoon, jolloin näyttää kuin mulla olisi Dumbon korvat. Se on kyllä vähän omituinen tapa.”

6. Mistä olet ylpeä?

“Olen ylpeä #pojatkinlukee-somekampanjasta, jonka polkaisin kolme viikkoa sitten käyntiin. Se on löytänyt Facebookissa 2 300 tykkääjää ja Instagramissa yli 500 seuraajaa, mikä on kirjakampanjalle oikein hyvä startti. Tarkoitus on edistää poikien ja nuorten miesten lukemista, ja mukaan on ilmoittautunut jo useampi kirjakustantamo, kirjastoja sekä muutama kirjakauppa.”

7. Miten rentoudut?

“Lukemalla kirjoja, juoksemalla ja pelaamalla sählyä. Jos on aikaa, on myös nasta kokeilla tehdä uusia ruokia tai käydä elokuvissa.”

8. Anna kolme vinkkiä snäppiguruksi aikovalle!

1. Ole oma itsesi. Kaikki lähtee tästä kohdasta. Ei kannata rakentaa somebrändiä, joka on valheellinen. Snäpissä kiehtoo aitous ja hetkessä toteutetut ideat.

2. Tee hyvää sisältöä ja ole aktiivinen. Mieti missä asioissa olet hyvä ja hyödynnä vahvoja puoliasi. Aktivoi yleisöäsi kyselemällä heidän mielipiteitään ja snäppää päivittäin.

3. Älä spämmää. On hyvä tehdä itseään tunnetuksi muiden snäppääjien keskuudessa. Älä kuitenkaan lähetä tuntemattomille ihmisille snäppejä, jotka eivät liity mitenkään heidän elämäänsä – tämä on varmin keino saada ärsyttävän tyypin maine ja blokkaus. Kommentoi ja keskustele asiallisesti.

9. Miten olet hyödyntänyt/hyötynyt Snapchat-tunnettuudesta?

“Kerran joku tuli hampurilaismestassa kysymään: “Ootko sä se Kalenterikarju?” Se oli kummallinen mutta iloinen hetki. Muuten snäppi on ollut mulle vain hauskanpitoa. Olen ollut sen verran laiska, etten ole jaksanut lähteä kaupallistamaan omaa snäppiosaamista hirveän paljon. Muutaman kerran olen konsultoinut yrityksiä. Tänä vuonna olin Hermannin ja Mariieveronican kanssa kuvaamassa Veniorille Suomen ensimmäistä Snapchat-musiikkivideota. Lisäksi olin Uuden musiikin kilpailun finaalissa snäppäämässä YLE:n palkkalistoilla. Kyllä mä voisin noita enemmänkin tehdä – saa ottaa yhteyttä!”

10. Miten ohjeistaisit yrityksiä ottamaan Snapchatin haltuun?

“Yritysten sijaan ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Paljon on puhuttu viime aikoina työntekijälähettilyydestä, josta voikin olla paljon apua, mikäli se syntyy ja kehittyy luonnollisesti. Kannattaa olla rohkea ja heittää itsensä peliin – järjestää Q&A-tuokio toimarin kanssa, näyttää behind the scenes -materiaalia vaikkapa tehtaalta tai kertoa alapäävitsejä. Kaikki on sallittua, kunhan se tukee firman ydinviestiä. Luovuutta saa ja pitää käyttää, sillä kukaan ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut katsomaan minkään yrityksen somea vapaaehtoisesti. Mainosten sijaan kannattaa satsata sisällöntuotantoon ja pohtia, mihin asiakkaan tarpeisiin snäpin avulla olisi mahdollista vastata.”

11. Niille jotka eivät vielä sinua seuraa somessa, miksi kannattaisi alkaa seurata?

“Olen positiivinen jäbä, joka tykkää laittaa hyvää kiertämään. Pystyn myös tarjoamaan behind the scenes -materiaalia kirja-alan ja musabisneksen kulisseihin. Someissani on paljon itseironiaa ja tilannekomiikkaa, mutta myös ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa; esimerkiksi kirja-, leffa- ja musiikkivinkkejä.”

 

Bongaa Mikko somessa:

Instagram: @kalenterikarju

Snapchat: @kalenterikarju

Periscope: @kalenterikarju

Twitter: @kalenterikarju

Blogi: rosvot.fi/kalenterikarju

 

 

Haluatko mukaan juttusarjaan? Pistä meiliä jenna.viitanen@aller.com, esittele lyhyesti itsesi ja laita mukaan linkit some-kanaviisi.

 

Koonnut: Jenna Viitanen Kuva: Miikka Pirinen

 

 

Kommentit

newsletter_icon

Kyllä maar!

Olen kiinnostunut sosiaalisen liiketoiminnan seminaareista ja/tai Some Awards -kumppanuudesta.

Lähettäkää minulle lisätietoa!

Kiitos tilauksesta!